Depresia post-partum: semne, prevenție și căi de revenire

21 decembrie 2020
Depresia post-partum: semne, prevenție și căi de revenire

Guest post de Sabina Dumitrescu, Psiholog, Psihoterapeut Integrativ, mamă de 3 copii

www.psihologsabinadumitrescu.ro

Ne așteptăm ca nașterea unui copil să trezească proaspetei mămici un amestec de emoții puternice, de la entuziasm și bucurie la frică și anxietate. Mai puțin înțeleasă și așteptată este însă o reacție de tristețe sau chiar o stare depresivă. 

În realitate, majoritatea noilor mame – în jur de 80% chiar – experimentează o stare de tristețe difuză numită „baby blues”,

caracterizată prin: schimbări de dispoziție, izbucniri de plâns, iritabilitate, anxietate, sentiment de a fi compleșită, probleme de concentrare, dificultăți legate de somn sau alimentație. Baby blues începe de obicei în primele 2-3 zile după naștere și poate dura până la două săptămâni. 

Dar unele mame se confruntă cu o formă mult mai accentuată de tristețe și de durată mai lungă, numitădepresie postpartum. Vom discuta despre semnele de îngrijorare și ce este de făcut când ar putea fi vorba despre astfel de situații.

În primul rând, să înțelegem că depresia postpartum nu este un defect de caracter sau o slăbiciune. Uneori este pur și simplu o complicație a nașterii.

Dacă o mamă suferă de depresie postpartum, tratamentul prompt o poate ajuta să gestioneze simptomele și să creeze o legătură corespunzătoare cu bebelușul.

Depresia postpartum poate fi confundată cu baby blues la început, dar apoi se observă că simptomele sunt mai intense și durează mai mult și, în cele din urmă, pot interfera cu capacitatea ta de a avea grijă de copilul tău și de a te ocupa de alte sarcini zilnice. 

Simptomele se dezvoltă de obicei în primele câteva săptămâni după naștere, dar pot începe mai devreme – în timpul sarcinii – sau mai târziu – până la un an după naștere. Semnele și simptomele depresiei postpartum pot include: 

  • Stare depresivă sau schimbări extreme de dispoziție 
  • Plâns excesiv 
  • Dificultate de conectare cu bebelușul
  • Retragere și izolare față de familie și prieteni 
  • Pierderea poftei de mâncare sau mâncat mult mai mult decât de obicei
  • Probleme cu somnul (insomnie) sau somn excesiv
  • Epuizare sau pierdere de energie 
  • Reducerea interesului și a plăcerii pentru activitățile îndrăgite înainte
  • Iritabilitate și furie intense 
  • Teama că nu ești o mamă bună 
  • Deznădejde
  • Sentimente de lipsă de valoare, rușine, vinovăție sau inadecvare 
  • Capacitate diminuată de a gândi clar, de concentrare sau de a lua decizii 
  • Nelinişte, anxietate severă și atacuri de panică 
  • Gânduri de a-ți face rău ție sau copilului tău 
  • Gânduri recurente legate de moarte sau sinucidere 

Așadar, este important să te adresezi medicului sau unui psiholog specializat cât mai curând posibil dacă semnele și simptomele tristeții prezintă oricare dintre aceste caracteristici: 

• Nu dispar după două-trei săptămâni după naștere

• Se înrăutățesc 

• Îngreunează îngrijirea bebelușului 

• Îngreunează îndeplinirea treburilor de zi cu zi 

• Includ gânduri de a-ți face rău ție sau copilului

Trebuie să ținem cont de faptul că orice proaspătă mamă poate suferi de depresie postpartum, după nașterea oricărui copil, nu doar la primul.

Cu toate acestea, riscul crește dacă: 

  • Au avut loc evenimente stresante în ultimul an, cum ar fi complicații ale sarcinii, boli sau pierderea locului de muncă 
  • Bebelușul are probleme de sănătate sau alte nevoi speciale 
  • Ai gemeni, tripleți sau alte nașteri multiple 
  • Întâmpini dificultăți la alăptare 
  • Sunt probleme în relația cu partenerul/a de viață, inclusiv o relație violentă
  • Ai un sistem de sprijin slab 
  • Întâmpini probleme financiare 
  • Sarcina a fost neplanificată sau nedorită 
  • Ai antecedente de depresie, fie în timpul sarcinii, fie în alte momente 
  • Suferi de tulburare bipolară 
  • Ai membri ai familiei care au avut depresie sau alte tulburări de dispoziție

Pentru prevenire, dacă ai antecedente de depresie, în special postpartum, păstrează o legătură strânsă cumedicul și/sau un psiholog dacă intenționezi să rămâi gravidă sau imediat ce ai rămas, pentru a monitoriza dispoziția ta emoțională în timpul sarcinii și după naștere. Uneori, depresia ușoară poate fi gestionată cu grupuri de sprijin, consiliere sau alte psihoterapii. În alte cazuri, pot fi recomandate antidepresivele – chiar și în timpul sarcinii. Cu cât este detectat mai devreme, cu atât poate începe tratamentul mai devreme. 

De asemenea, sunt mulți pași importanți pe care îi poți face tu însăți pentru prevenirea și/sau gestionarea depresiei postpartum, printre care:

  • Să te concentrezi asupra conectării cu bebelușul – endorfinele și oxitocina eliberate vă ajută pe amândoi, și te poți simți mai fericită și încrezătoare ca mamă.
  • Să stai de vorbă cu partenerul, prietenii și familia – încearcă să-i ajuți să înțeleagă cum te simți și ce pot face pentru a te sprijini
  • Să nu încerci să fii „Super-Mamă” – acceptă ajutorul când îți este oferit și roagă-i pe cei dragi să ajute având grijă de copil și/sau cu unele sarcini din gospodărie, gătit și cumpărături
  • Să îți faci timp pentru tine – încearcă să faci activități relaxante și plăcute, cum ar fi să mergi la plimbare, să asculți muzică, să citești o carte sau pur și simplu o baie caldă
  • Să te odihnești când poți – deși poate fi dificil când ai grijă de un bebe, încearcă să dormi ori de câte ori ai ocazia, să ai obiceiuri bune de somn, și roagă-ți partenerul să te preia uneori tura de noapte
  • Să faci exerciții fizice regulate pentru a-ți stimula starea de spirit
  • Să mănânci mese regulate și sănătoase și să nu stai perioade lungi fără să mănânci
  • Să stai departe de alcool sau droguri, care pot contribui la adâncirea depresiei.

Dacă ești o persoană apropiată unei proaspete mămici și recunoști unele semne de  îngrijorare, e bine să știi că persoanele care suferă de depresie pot să nu fie conștiente de semnele și simptomele acesteia și pot avea nevoie de ajutor să caute asistență medicală sau psihologică. 

Este mai bine să ai abordați situația din timp decât să așteptați și să sperați la o îmbunătățire de la sine.

Dacă ai devenit de curând mamă si reacțiile descrise mai sus nu trec, persistă, devin mai intense, este important să recunoști situația și să cauți ajutor. 

Nu ești singură.

Nu este vina ta.

Nu este ceva rușinos.

Nu are legătură cu calitățile tale de mamă.

Dar este important să cauți ajutor. Depresia postpartum poate afecta relația cu bebelușul și pe el îl poate afecta pe termen lung, fizic, cognitiv, emoțional.

Apelează la medicul în care ai încredere sau caută un psihoterapeut. Caută informațiile relevante și grup de discuții sau de suport, stai de vorbă cu alte femei care au trecut prin asta. Tu și bebe meritați cel mai bun început de relație.

Resurse: 

https://www.nhs.uk/conditions/post-natal-depression/treatment/

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/postpartum-depression/symptoms-causes/syc-20376617

Sabina Dumitrescu

Arhive



Copyright © 2016 ACTIVE CENTER. Toate drepturile rezervate.
Visualwise studio
Vania Limban Întreabă moașa