Depresia postnatală – cum o recunoaştem, cum o tratăm şi cum o evităm?

8 iulie 2021
Depresia postnatală – cum o recunoaştem, cum o tratăm şi cum o evităm?

Depresia post-natală nu este o glumă şi nici un moft, aşa cum sunt multe persoane tentate să creadă. Depresia post-natală este o realitate crudă, care se manifeste cu efect direct asupra mamei şi a copilului, în primul rând, dar şi asupra relaţiei de cuplu şi a întregii familii.

Depresia post-natală nu ţine cont de statutul social, marital, de banii din buzunar sau de lipsa lor… nu ţine cont nici măcar de istoricul emoţional al mamei. 

Cum recunoaştem depresia post-natală?

Simptome ale depresiei postnatale au mai bine de jumătate dintre femei. Mai ales în primele 4 zile de la naşterea copilului, urmând ca, în următoarele două săptămâni, odată cu reglările hormonale, acestea să dispară. Dacă însă simptomele nu dispar şi chiar se agravează, nu vă sfiiţi să cereţi ajutorul. 

SIMPTOME:  tristeţe, pierderea interesului, dificultăţi de concentrare, agitaţie sau lentoare psihomotorie, senzaţie de oboseală exagerată, tulburări ale apetitului (anorexie sau bulimie), tulburări ale somnului (insomnii), scăderea libidoului, gânduri de sinucidere, sentimente ambivalente sau negative faţă de sugar, sentimente de culpabilitate legate de incapacitatea de a avea grijă de copil şi anxietate excesivă în legătură cu starea de sănătate a acestuia.

Dacă observaţi la dumneavoastră sau la o mămică aceste simptome, cereţi ajutor! Un psiholog bun o poate pune pe picioare după doar câteva şedinţe. Psihologul nu este singurul ajutor de care o proaspătă mămică cu depresie posta-natală are nevoie.

CUM AJUTĂM O FEMEIE CU DEPRESIE POST-PARTUM? CUM EVITĂM INSTALAREA DEPRESIEI?

În afară de salturile hormonale prin care trece, o femeie care tocmai a născut se confruntă şi cu o serie de sentimente noi: grija pentru bebeluş, temeri de tot soiul (pentru silueta ei, pentru atenţia partenerului şi a celorlalţi membri ai familiei etc.), lipsa somnului, a timpului dedicat îngrijirii personale etc.

De aceea, este important să:

  • ajutaţi mămica să doarmă cât mai mult. Staţi cu bebeluşul pentru ca ea să se poată odihni
  • dacă veniţi să cunoaşteţi copilul, nu uitaţi să aduceţi un cadou şi pentru mămică. Şi ea este importantă şi trebuie să ştie asta
  • apelaţi cu încredere la bunici. Ei ştiu să aibă grijă de bebeluşi şi voi aveţi timp să staţi împreună, în cuplu
  • scoateţi mămica la plimbare şi nu uitaţi să-i reamintiţi că e frumoasă şi puternică
  • încercaţi să o criticaţi cât mai puţin şi să le atrageţi atenţia în acest sens şi celorlalţi membri ai familiei
  • nu o presaţi pentru reluarea vieţii sexuale. Lăsaţi-o să fie pregătită fizic şi psihic

Acestea sunt doar câteva sfaturi din partea mea. Nu uitaţi însă că depresia este o boală. Ea trebuie tratată de specialişti! Sigur, comportamentul celor din jur ajută, dar nu vindecă! Vă doresc multă sănătate!

Arhive



Copyright © 2016 ACTIVE CENTER. Toate drepturile rezervate.
Visualwise studio
Vania Limban Întreabă moașa